Ghid nutriție LCHF: Ce mâncăm? Grăsimi sănătoase

Grasimi sanatoase - Ghid nutritie LCHF

Pentru o femeie procupată de silueta și sănătatea ei cuvântul “grăsime” produce instantaneu o reacție de respingere, chiar dezgust. Toată lumea știe că grăsimea e inamicul numărul 1 al siluetei. Acest “adevar” a fost și încă este propagat de o armată de oameni de știință, medici, nutriționiști. Chiar așa să fie?

Dacă mănânci grăsime nu te îngrași, la fel cum dacă mănânci legume verzi nu te înverzești.

Prof. Fredrik Nyström

Din ce în ce mai multe studii dovedesc faptul că epidemia de obezitate care cuprinde întreaga planetă nu e cauzată de consumul de grăsimi, ci de cel de zahăr. Încet, încet (dar sigur) grăsimile sănătoase își recâștigă locul pe care îl merită în alimentația umană, în detrimentul carbohidraților ultra-procesați. Singurul context în care grăsimile sunt dăunătoare este acela în care sunt consumate alături de carbohidrați. Grăsimi + zahăr = dezastru metabolic.

10 lucruri pe care (poate) nu le știai despre grăsime

  1. Este parte integrantă din membrana tuturor celulelor corpului uman
  2. Ajută corpul să folosească eficient proteinele
  3. Este o sursă de energie constantă și stabilă
  4. Ajută la digestia și asimilarea vitaminelor liposolubile: A, D, E, F, K
  5. Dă senzația de sațietate împiedicându-ne să mâncăm prea mult și oprește poftele
  6. Reduce inflamația, ajută metabolismul
  7. Ajută la o mai bună funcționare a creierului, crește capacitatea de învățare și memorare
  8. Asigură elasticitatea pielii, împiedică uscarea ei și previne apariția ridurilor
  9. Protejează corpul de diabetul de tip 2 și de boli cardiovasculare
  10. Este implicată în producerea și activarea hormonilor și susține sistemul imunitar
 Ghid LCHF grasimi sanatoase
Pentru sănătatea și frumusețea dumneavoastră consumați în fiecare zi grăsimi sănătoase

Bineînțeles că nu toate grăsimile sunt egale și de aceea e nevoie de atenție în ceea ce privește alegerea celor benefice pentru organism. Grăsimile de origine animală sunt superioare celor de origine vegetală. Profilul lor de acizi grași este foarte apropiat de cel al corpului uman.

O grăsime animală de calitate conține toate vitaminele liposolubile într-o formă perfectă pentru a fi asimilate de corpul uman. Animalele transformă eficient betacarotenul în vitamina A și vitamina K1 în K2, conversii pe care organismul nostru nu le poate face la același nivel sau, în multe cazuri, deloc.

Grăsimi sănătoase

  • Unt. Untul cunoaște o revenire în forță pe piata mondială după ce s-a dovedit că nu există nicio legătură între grăsimile saturate și riscul crescut de boli cardiovasculare. Ai observat o creștere a prețului la unt în ultima vreme? Motivul e simplu: creșterea cererii de unt în toată Uniunea Europeana. Când alegi untul asigură-te că e de cea mai bună calitate, are 80-82% grăsime și provine de la vaci care se hrănesc cu iarba. Nu te limita la untul din lapte de vacă. Există pe piață și unt din lapte de capră sau bivoliță. Ambele sunt mai albe decât cel din lapte de vacă. Asta nu înseamnă că sunt inferioare din punct de vedere calitativ. Bivolițele și caprele convertesc mai bine beta-carotenul din plante în vitamina A.
  • Ghee. Este fratele untului și se obține din acesta prin separarea proteinelor de grăsime. În urma acestui proces ai la dispoziție o grăsime pură, extrem de stabilă și care nu râncezește ușor. Ador să gătesc cu ghee. Dă preparatelor o savoare minunată și poate fi încălzit la temperaturi mai mari decât untul fără să se ardă. Îl poți prepara singură acasă sau îl găsești (mai greu și la preț mai mare) în magazine.
  • Untura de porc. Bogată în grăsimi mononesaturate, untura de porc este o grăsime sănătoasă și stabilă. Nu te feri să o folosești în bucătărie pentru că dă un gust deosebit oricărui preparat.
  • Seul de vită: Se obține din grăsimea de vită, este stabil și nu râncezește ușor. Poate fi folosit atât pentru gătit, cât și pentru îngrijirea pielii.
  • Untura de rață: O poți obține după ce gătești rața sau, dacă ai noroc, în magazine. E un deliciu și transformă o mâncare banală într-o capodoperă culinară.
  • Avocado. Este bogat în nutrienți și grăsimi mononesaturate. Prefer să adaug avocado la fiecare salată, dar dacă nu îți place gustul sau textura cremoasă poți folosi ulei de avocado. Dacă alegi să mănânci fructe, mănâncă avocado.
  • Nuci. Nucile conțin grăsimi sănătoase mai ales nucile de Brazilia, nucile obișnuite de la noi, macadamia (preferatele mele), pecan și migdale. Ideal ar fi să le cumperi în coajă și să desfaci pe măsura ce le mănânci. În acest fel te asiguri că nu consumi nuci râncede. Dacă am o cantitate mai mare de nuci decojite, le porționez și le păstrez în congelator. În acest fel se întârzie procesul de degradare a grăsimilor. Atenție la porții: chiar dacă conțin grăsimi sănătoase, conțin și carbohidrați și acizi grași Omega-6. Fiind gustoase, e greu să controlezi cantitatea.
  • Seminte. Semințele de in, susan, chia, dovleac, floarea-soarelui. Le poți presăra peste salate sau pot fi o gustare sănătoasă într-o cantitate mică.
  • Omega-3. Despre benficiile grăsimilor de tip Omega-3 s-au scris nenumărate articole. Pentru o dieta optimă alege să mănânci pești grași: macrou, sardine, hering, somon salbatic și ficat de cod. Inul nu este o sursă importantă de DHA și EPA. El conține ALA, care poate fi transformat în corp în EPA și DHA, dar rata de conversie e minusculă sau, în unele cazuri, inexistentă.
  • Ulei virgin de măsline. Este o sursa extraordinară de grăsimi mononesaturate și polifenoli benefici pentru sănatate și frumusețe. Ai auzit de dieta mediteraneană? Marketing sau nu, baza ei e uleiul de măsline presat la rece. Mie îmi place să îl folosesc în salate, dar prefer și să mănânc multe măsline.
  • Ulei de cocos. Uleiul de cocos nu e doar un miracol pentru frumusețe, ci și unul pentru sănătate. E o grăsime stabilă pe care o poți folosi la gătit sau în băuturile tip “bulletproof”. Are proprietăți antibacteriene și antifungice, iar trigliceridele de lanț mediu din compoziție sunt transformate rapid în corpi cetonici de către ficat. Energie aproape instant dacă ești adaptată să arzi grăsime.

De când mi-am învins teama de a mânca grăsimi viața mea s-a schimbat în bine. Mă simt extraordinar, am energie de dimineața până seara, nu am pofte, mă pot concentra pe perioade mai lungi de timp, sunt mai optimistă și pielea mea arată din ce în ce mai bine. Cănd credeam că trebuie să mă obișnuiesc cu ideea că îmbătrânesc, m-am trezit că mă simt mai bine decât la 20 de ani.

Ce grăsimi sunt dăunătoare:

  • Uleiuri rafinate. Toate uleiurile care nu sunt presate la rece. De regulă, uleiurile ieftine sunt obținute prin extracție cu solvenți, sunt dezodorizate, decolorate și nu mai au nicio legatură cu planta din care provin. Sunt râncede și produc inflamație în corp.
  • Margarina. Prin hidrogenare uleiurile vegetale sunt transformate în grăsimi trans, nocive pentru sănătate. Pentru că sunt molecule create artificial corpul nu le recunoaște, nu le poate asimila și de aici pot apărea o mulțime de disfuncționalități.

Nebunia “low-fat” (puține grăsimi) din ultimele decenii, bazată pe o ipoteză niciodată dovedită științific, a condus la un consum exagerat de zahăr. Dacă scoți grăsimea dintr-un produs trebuie să introduci altceva ca sa îi dai gust. Acel altceva a fost zahărul.

Din păcate asta a condus la o epidemie de obezitate, la degradarea stării generale de sănătate a populației, la sute de milioane de oameni diagnosticați cu diabet de tip 2, o boală care în cele mai multe cazuri poate fi tratată sau mult ameliorată printr-o dietă saracă în carbohidrați (LCHF sau dieta ketogenică).

Singurii care au de căștigat din toată această poveste sunt producătorii de alimente procesate și producătorii de medicamente. Noi sutem prinși la mijloc între interese financiare și jocuri politice.

De aceea e importat să fim responsabili pentru propria noastră sănătate, să ne informam din cât mai multe surse, să experimentăm și să găsim ceea ce e bun pentru noi. Să nu ai încredere într-un sistem bolnav, ci în inteligența și intuiția ta.

Citește mai mult:

S-ar putea să îți placă și:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *