Ghid nutritie LCHF: Ce mancam? Grasimi sanatoase

Grasimi sanatoase - Ghid nutritie LCHF

Pentru o femeie procupata de silueta si sanatatea ei cuvantul “grasime” produce instantaneu o reactie de respingere, chiar dezgust. Toata lumea stie ca grasimea e inamicul numarul 1 al siluetei. Acest “adevar” a fost si inca este propagat de o armata de oameni de stiinta, medici, nutritionisti. Chiar asa sa fie?

Daca mananci grasime nu te ingrasi, la fel cum daca mananci legume verzi nu te inverzesti.

Prof. Fredrik Nyström

Din ce in ce mai multe studii dovedesc faptul ca epidemia de obezitate care cuprinde intreaga planeta nu e cauzata de consumul de grasimi, ci de cel de zahar. Incet, incet (dar sigur) grasimile sanatoase isi recastiga locul pe care il merita in alimentatia umana, in detrimentul carbohidratilor ultra-procesati.
 

10 lucruri pe care (poate) nu le stiai despre grasime

  1. Este parte integranta din membrana tuturor celulelor corpului uman
  2. Ajuta corpul sa foloseasca eficient proteinele
  3. Este o sursa de energie constanta si stabila
  4. Ajuta la digestia si asimilarea vitaminelor liposolubile: A, D, E, F, K
  5. Da senzatia de satietate impiedicandu-ne sa mancam prea mult si opreste poftele
  6. Reduce inflamatia, ajuta metabolismul
  7. Ajuta la o mai buna functionare a creierului, creste capacitatea de invatare si memorare
  8. Asigura elasticitatea pielii, impiedica uscarea ei si previne aparitia ridurilor
  9. Protejeaza corpul de diabetul de tip 2 si de boli cardiovasculare
  10. Este implicata in activarea hormonilor si sustine sistemul imunitar
 Ghid LCHF grasimi sanatoase
Pentru sanatatea si frumusetea dumneavoastra consumati in fiecare zi grasimi sanatoase

Bineinteles ca nu toate grasimile sunt egale si de aceea e nevoie de atentie in ceea ce priveste alegerea celor benefice pentru organism.

Grasimi sanatoase

  • Unt. Untul cunoaste o revenire in forta pe piata mondiala dupa ce s-a dovedit ca nu exista nicio legatura intre grasimile saturate si riscul crescut de boli cardiovasculare. Ai observat o crestere a pretului la unt in ultima vreme? Motivul e simplu: cresterea cererii de unt in toata Uniunea Europeana. Cand alegi untul asigura-te ca e de cea mai buna calitate, are 80-82% grasime si provine de la vaci care se hranesc cu iarba.
  • Ghee. Este fratele untului si se obtine din acesta prin separarea proteinelor de grasime. In urma acestui proces ai la dispozitie o grasime pura, extrem de stabila si care nu rancezeste usor. Ador sa gatesc cu ghee. Da preparatelor o savoare minunata si poate fi incalzit la temperaturi mai mari decat untul fara sa se arda. Il poti prepara singura acasa sau il gasesti (mai greu si cu pret mai mare) in magazine.
  • Untura de porc. Bogata in grasimi monosaturate, untura de porc este o grasime sanatoasa si stabila. Nu te feri sa o folosesti in bucatarie pentru ca da un gust deosebit oricarui preparat.
  • Avocado. Este bogat in nutrienti si grasimi monosaturate. Prefer sa adaug avocado la fiecare salata, dar daca nu iti place gustul sau textura cremoasa poti alege sa folosesti ulei de avocado. Are atat de multe beneficii incat nimic nu justifica absenta acestui fruct din alimentatie.
  • Nuci. Nucile contin grasimi sanatoase mai ales nucile de Brazilia, nucile obisnuite de la noi, macadamia, pecan si migdale. Ideal ar fi sa le cumperi in coaja si sa desfaci pe masura ce le mananci. In acest fel te asiguri ca nu consumi nuci rancede. Daca am o cantitate mai mare de nuci decojite, le portionez si le pastrez in congelator. In acest fel se intarzie procesul de degradare a grasimilor.
  • Seminte. Semintele de in, susan, chia, dovleac, floarea-soarelui. Le poti presara peste salate sau pot fi o gustare sanatoasa.
  • Omega-3. Despre benficiile grasimilor de tip Omega-3 s-au scris nenumarate articole. Pentru o dieta optima alege sa mananci pesti grasi: macrou, sardine, hering, somon salbatic.
  • Ulei virgin de masline. Este o sursa extraordinara de grasimi monosaturate, benefice pentru sanatate si frumusete. Ai auzit de dieta mediteraneana? Baza ei e uleiul de masline presat la rece. Mie imi place sa il folosesc in salate, dar prefer si sa mananc multe masline.
  • Ulei de cocos. Uleiul de cocos nu e doar un miracol pentru frumusete, ci si unul pentru sanatate. E o grasime stabila, sanatoasa pe care o poti folosi la gatit.

De cand mi-am invins teama de a manca grasimi viata mea s-a schimbat in bine. Ma simt extraordinar, am energie de dimineata pana seara, nu am pofte, ma pot concentra pe perioade mai lungi de timp, sunt mai optimista si pielea mea arata din ce in ce mai bine. Cand credeam ca trebuie sa ma obisnuiesc cu ideea ca imbatranesc, m-am trezit ca ma simt mai bine decat la 20 de ani.

Ce grasimi sunt daunatoare:

  • Uleiuri rafinate. Toate uleiurile care nu sunt presate la rece. De regula, uleiurile ieftine sunt obtinute prin extractie cu solventi, sunt dezodorizate, decolorate si nu mai au nicio legatura cu planta din care provin.
  • Margarina. Prin hidrogenare uleiurile vegetale sunt transformate in grasimi trans, nocive pentru sanatate.

Nebunia “low-fat” (putine grasimi) din ultimele decenii, bazata pe o ipoteza niciodata dovedita stiintific, a condus la un consum exagerat de zahar. Daca scoti grasimea dintr-un produs trebuie sa introduci altceva ca sa ii dai gust. Acel altceva a fost zaharul.

Din pacate asta a condus la o epidemie de obezitate, la degradarea starii generale de sanatate a populatiei, la sute de milioane de oameni diagnosticati cu diabet de tip 2, o boala care in cele mai multe cazuri poate fi tratata sau mult ameliorata printr-o dieta saraca in carbohidrati.

Singurii care au de castigat din toata aceasta poveste sunt producatorii de alimente procesate si producatorii de medicamente. Noi sutem prinsi la mijloc intre interese financiare si jocuri politice.

De aceea e importat sa fim responsabili pentru propria noastra sanatate, sa ne informam din cat mai multe surse, sa experimentam si sa gasim ceea ce e bun pentru noi. Sa nu ai incredere intr-un sistem bolnav, ci in inteligenta si intuitia ta.

Citeste mai mult:

S-ar putea să îți placă și: