Low Carb High Fat (LCHF) sau dieta ketogenica (keto)? Asemanari si deosebiri

Low Carb High Fat vs Keto

Din fericire se vorbeste din ce in ce mai des si la noi despre dieta ketogenica. De ce din fericire? Acest tip de alimentatie face minuni pentru persoanele obeze cu mari probleme de sanatate: diabet de tip 2, sindromul ovarelor polichistice, tensiune arteriala crescuta, arteroscleroza si toate bolile asociate sindromului metabolic.

Ce este dieta ketogenica?

Dieta ketogenica este o forma mult mai stricta de alimentatie LCHF si implica un control mai riguros al macronutrientilor din dieta. Din totalul caloriilor consumate zilnic 75% trebuie sa fie grasimi sanatoase, 20% proteine si 5% carbohidrati. Bineinteles ca aceste valori pot varia cu cateva procente in functie de nevoile fiecarei persoane. 

De ce e nevoie de un control atat de strict?

Persoanele obeze au dezvoltat in timp rezistenta la insulina. Rezistenta la insulina e ca si rezistenta la antibiotice, o notiune mai familiara noua. De cate ori mananca, mai ales carbohidrati, corpul lor produce mult prea multa insulina. In prezenta insulinei nu se pot arde grasimile acumulate in corp.

Daca respecta sfaturile unor medici sau nutritionisti de a manca des sau, si mai rau, de a manca multe fructe, legume, orez si cereale integrale, nivelul lor de insulina este tot timpul prea ridicat pentru a permite corpului sa arda propria grasime. De aceea e nevoie de un control foarte strict al consumului de carbohidrati, indiferent de sursa lor.

Din pacate am intalnit persoane suprapoderale care mancau galeti de legume pe zi, fara sa reuseasca sa scada in greutate. Nu e nevoie sa manaci prajituri, paine si macaroane ca sa ai un nivel ridicat de insulina.

Unii dintre noi au dezvoltat o rezistenta atat de mare la insulina, incat carbohidratii din legume ii impiedica sa slabeasca. Sunt cei care par ca se ingrasa cu aer si pe care, de cele mai multe ori, nu ii credem cand ne spun ca se chinuie sa slabeasca si ca respecta cu strictete sfaturile nutritionistului.

Dieta ketogenica: varianta simpla

Pare complicat sa fii nevoita sa iti calculezi zilnic procentele de macronutrienti si de aceea iti arat ca poti beneficia de toate avantajele acestui stil de nutritie, fara sa te procupe prea mult calculele. Cel mai important element este procentul de carbohidrati. Atata timp cat manci mai putin de 20 de grame de carbohidrati (net) pe zi, iti inveti corpul sa arda grasime.

Restul devine mult mai simplu: o cantitate moderata de proteine si grasimi sanatoase pana la satietate. Mananci doar cand iti e foame cu adevarat si mananci pana cand te saturi.

Cat inseamna 20g de carbohidrati?

Am ales sa ma folosesc de o imagine pentru a exemplifica mai bine cat inseamna o cantitate neta de 20gr de carbohidrati.

Cat inseamna 20 de grame de carbohidrati?

De ce functioneaza dieta ketogenica?

Dieta ketogenica functioneaza pentru ca proteinele si grasimile nu produc un raspuns insulinic atat de drastic precum carbohidratii. In plus, proteinele si grasimile sunt satioase si prelungesc perioadele dintre mese. Corpul are timp sa elimine insulina si sa inceapa sa arda grasime.

Treptat scade rezistenta la insulina si metabolismul revine la normal. Kilogramele in plus ajung combustibil eficient si slabesti vazand cu ochii, fara frustrari, fara foamete si fara sa iti uzezi articulatiile incercand sa slabesti facand efort.

De ce e nevoie de grasimi in alimentatie?

Grasimile ajuta la asimilarea proteinelor, a vitaminelor, sunt o componenta esentiala a fiecarei celule a organimului si dau senzatia de satietate. Daca mancam prea multe proteine, organismul nu le poate stoca, asa ca transforma in glucoza tot ce e in plus fata de nevoile lui.

Dupa ce organismul incepe sa arda propria lui grasime, poti alterna perioade cu consum mai redus de grasime, cu perioade cu consum mai ridicat. De exemplu, poti manca mai putina grasime 5 zile pe saptamana si mai multa in zilele ramase.

Acest stil alternativ e necesar pentru ca organismul sa inteleaga ca are hrana din abundenta si sa nu scada rata metabolismului bazal ca urmare a reducerii pe termen prea lung al numarului de calorii.

Diferenta dintre keto si LCHF

Ai mai jos un reper vizual care sa te ajute sa intelegi diferenta dintre alimentatia LCHF si dieta ketogenica. Daca nu ai multe kilograme in plus si nu ai probleme de sanatate, nu trebuie sa iti controlezi atat de strict cantitatea de carbohidrati. Mie imi place sa alternez zile in care mananc mai multi carbohidrati din legume, cu zile in care mananc keto.

Alimentatie LCHF si Keto diferente

O alimentatie sanatoasa nu e “rocket science” asa cum vor sa o faca unii sa para. Nu ai nevoie de planuri nutritionale complicate sau suplimente. Trebuie doar sa te decizi ca vrei sa fii mai sanatoasa pentru tine si pentru cei dragi si sa fii atenta la carbohidrati.

Restul muncii o va face corpul tau. Vei fi uimita de cat de mult isi doreste sa fie sanatos si sa munceasca pentru tine ca sa ai cea mai frumoasa viata posibila. Trebuie doar sa ii dai o sansa si sa il alimentezi sanatos.

Citeste mai mult:

S-ar putea să îți placă și: