15 motive pentru care am ales sa mananc doar o data pe zi

O masa pe zi beneficii

De aproape un an mananc doar o data pe zi, seara. Stiu ca acest fapt i-ar oripila pe multi specialisti in nutritie. Suntem bombardati zilnic cu informatii legate de alimentatie corecta, exercitii fizice si sanatate. Multe dintre ele creeaza confuzie sau sunt total lipsite de baza stiintifica.

Celebra piramida alimentara americana si-a dovedit falimentul. Criza de obezitate la nivel mondial nu face decat sa-mi intareasca convingerea ca suntem sfatuiti gresit. Pentru ca m-am saturat sa vad la televizor nutritionisti dolofani explicandu-mi cum si ce sa mananc, am decis sa ma documentez singura si sa descopar ce e mai bun pentru mine.

Piramida alimentara

Piramida alimentara cu recomandarile nutritionale

Dupa ani de cercetari si experimente, modul meu de a ma hrani a evoluat normal si treptat la ceea ce este acum: o combinatie de nutritie LCHF (low carb high fat) cu postul intermitent. E aproape invers fata de ceea ce ni se recomanda de catre “specialisti”.

Mai multe informatii despre postul intermitent: Postul intermitent: Mananca mai rar, traieste mai mult!

Trecerea de la postul intermitent 18:6 la o masa pe zi a fost usoara deoarece aveam deja un stil de viata care presupunea consumul mic de carbohidrati.

Daca mananci zahar si fainoase iti e mai greu sa postesti pentru o perioada lunga din cauza poftelor si a fluctuatiei mari a nivelului de insulina generate de consumul de carbohidrati in exces.

Despre LCHF poti citi mai multe in articolul: Mananca, slabeste, bucura-te de viata!

Mi-a fost greu sa aleg doar cateva dintre beneficiile pe care o singura masa pe zi le are pentru sanatate, frumusete si buget, asa ca am facut o lista cu 15 de lucruri care mi se par extrem de importante.

1. Economie de bani

Pentru ca mananc doar seara, in timpul zilei nu cheltui bani pe mancare. Nu o fac pentru ca sunt zgarcita, ci pentru ca nu mi-e pofta de nimic. Chiar daca ies in oras sau merg la cumparaturi nu arunc banii pe gustari.

Nu par multi bani dar diferenta se vede in timp. O inghetata azi, o prajitura maine, o felie de pizza sau o punga de mini foietaje sunt cheltuieli mici pe care tindem sa le ignoram. Prefer sa economisesc banii, iar la masa de seara sa mananc tot ce imi permit mai bun.

2. Economie de timp

Nu imi pierd vremea cumparand ingrediente si pregatind mancare de 3 ori pe zi sau vanand gustari. Nici macar nu irosesc timpul gandindu-ma la mancare. Ma pot concentra pe lucrurile care imi fac placere. De cateva luni simt ca am mai mult timp la dispozitie chiar daca si pentru mine ziua are 24 de ore.

3. Piele mai frumoasa

Intrucat principala procupare a acestui blog este frumusetea naturala, nu pot sa nu mentionez cat de mult s-a imbunatatit calitatea pielii mele in ultimele luni. Pe langa postul intermitent trebuie sa creditez si alti doi factori despre am scris in trecut: renuntarea la zahar si aportul de gelatina.

4. Pierderea kilogramelor in exces si abdomenul plat

Chiar daca nu am avut mari probleme cu greutatea, tot am pierdut cateva kilograme ajungand acum la un echilibru care ma reprezinta mai bine. Cand esti impacata cu felul in care arati, cand iti place ceea ce vezi in oglinda si stii ca faci tot ce tine de tine pentru a fi in cea mai buna forma, esti mult mai increzatoare si asta se vede in atitudine si in tinuta.

Intotdeauna mi-am dorit un abdomen plat, dar metodele prin care eram sfatuita sa il obtin nu m-au atras niciodata. Rezultatul de acum e exact ce mi-am dorit fara sa ma epuizez facand mii de abdomene si fara sa reduc caloriile.

Nu doar kilogramele pierdute contribuie la asta, ci si faptul ca nu mananc nimic in timpul zilei. Pentru ca stomacul meu e gol, abdomenul e plat. 

5. Regleaza metabolismul

Speriata de toate informatiile referitoare la calorii am incercat in trecut sa reduc numarul de calorii pe care il consumam zilnic. “Mananca mai putin, fa mai multe exercitii fizice!” imi rasuna mereu in cap pentru ca asta auzeam in jurul meu sau citeam in reviste.

N-am fost niciodata stricta in privinta asta, dar era o informatie pe care o citeam pe fiecare eticheta. Rezultatul? Eram mereu flamanda si ciufuta. Asta ma facea sa mananc porcarii care inevitabil duceau la cateva kilograme in plus. Am invatat lectia: restrictia calorica pe termen lung duce la scaderea metabolismului bazal.

Postul intermitent creste rata metabolismului bazal cu pana la 14%. Acum nu imi mai fac griji pentru numarul de calorii. Mananc pana ma satur (uneori chiar mai mult).

6. Mancarea e mai apetisanta

Dupa 23 de ore de post, absolut tot ce mananc are un gust extraordinar. Papilele mele gustative savureaza fiecare imbucatura. N-as fi crezut nicodata ca varza de Bruxelles poate fi atat de dulce si aromata. Postind am redescoperit placerea de a manca. Masa de seara e aproape un ritual si imi face mare bucurie sa o pregatesc. Gatitul nu mai e o corvoada.

7. Este un exercitiu de disciplina

Avem nevoie de ordine si disciplina in viata pentru a putea functiona la capacitate maxima. Faptul ca ma abtin de la mancare timp de 23 de ore in fiecare zi ma ajuta sa imi calesc vointa. Ma simt bine atunci cand controlez ce se intampla cu mine si nu ma las prada tentatiilor si poftelor.

O experienta care te provoaca si care iti testeaza limitele, iti intareste rezistenta si te ajuta sa descoperi cat de puternica esti de fapt.

8. Conservarea masei musculare

Contrar multor opinii “avizate” postul intermitent nu duce la scaderea masei musculare decat in cazul in care corpul nu are suficienta grasime pe care sa o arda. Din contra, pe perioada postului se intensifica productia de hormon de crestere care impiedica pierderea masei musculare.

Indiferent de si cum mananci, daca nu iti folosesti muschii, ei se atrofiaza. De aceea exercitiile cu greutati (chiar si cu propria greutate) sunt importante pentru toata lumea.

Acesta e motivul pentru care imi place sa car plasele cu cumparaturi. Am doua sacose identice din panza in care repartizez egal produsele, le pun pe umeri, indrept spatele si merg pe jos acasa. Faptul ca sunt nevoita sa urc si 3 etaje pe scari e un bonus. Pot cara confortabil chiar si 20 de kilograme, lucru pe care nu il puteam face acum cativa ani.

Daca intalniti pe strada o femeie care zambeste carand pe umeri plasele pline de cumparaturi, probabil sunt eu.

9. Intarzie procesul de imbatranire si creste durata de viata

In perioadele de post organismul are resursele necesare  si timpul sa se ocupe de repararea ADN-ului. Chiar daca nu acesta a fost principalul motiv pentru care am adoptat acest stil de viata, ma bucur ca am posibilitatea de a amana procesul de imbatranire. In plus, in perioadele de post scade stresul oxidativ si se reduce inflamatia in corp.

Imbatranirea e cauzata de degradarea continua a ADN-ului. Pentru faptul ca ajuta la repararea ADN-ului, postul contribuie la extinderea duratei de viata. E o veste buna pentru ca mai am multe lucruri de facut.

10. Protectia sistemului digestiv

Cand postesc sistemul digestiv ia o pauza binemeritata. Toate organele implicate in digestie au timp sa se odihneasca si sa se refaca. Asta le face mult mai eficiente atunci cand trebuie sa isi reia treaba.

11. Autofagia

Nu degeaba in 2016 premiul Nobel pentru medicina a fost acordat lui Yoshinori Ohsumi pentru descoperirile sale in domeniul mecanismelor autofagiei celulare.

Autofagia e capacitatea extraordinara a organismului de a recicla tot ce e inutil sau chiar periculos in corp. Daca nu este hranit constant, prin procesul de autofagie corpul descompune partile uzate sau bolnave din celule, refoloseste aminoacizii, consuma celule pre canceroase, virusuri, ciuperci si bacterii. Detoxifiere gratis!

12. Cresterea imunitatatii

De cand mananc mai rar nu m-am imbolnavit niciodata. Nici macar o banala gripa nu m-a deranjat. In timpul postului organismul produce noi globule albe si le elimina pe cele vechi, ineficiente intarind astfel sistemul imunitar.

Cand i-am spus unei prietene de aceeasi varsta cu mine ca nu mai tin minte de cand am luat un medicament, a fost surprinsa. As putea crede ca sunt doar mai norocoasa decat altii daca nu mi-as aminti de zilele groaznice cu febra, dureri si frisoane din urma cu cativa ani.

13. Mai multa energie repartizata constant

Inca un lucru care imi place foarte mult la acest stil de viata: un flux constant de energie pe tot parcursul zilei, fara perioade de hiperactivitate, urmate de stari de somnolenta. Indiferent de ceea ce aleg sa fac am mereu energie. Nu simt nevoia sa mananc sau sa ma odihnesc.

14. Cresterea acuitatii mentale, a memoriei, a capacitatii de invatare si o stare psihica mai buna

De cand mananc doar seara am observat ca ma pot concentra mult mai bine in timpul zilei asupra lucrurilor pe care le am de facut. Gasesc mai usor solutii la probleme si atentia mea nu mai este distrasa usor. Nu mai caut scuze ca sa nu fac lucruri si nu ma opresc decat atunci cand am terminat ceea ce mi-am propus.

Sunt mai optimista, mai vesela, mai calma si mai putin afectata de ganduri negre, probleme, necazuri. Am inceput sa vad partea plina a paharului si sa apreciez lucrurile care conteaza cu adevarat.

Postul intermitent stimuleaza productia de BDNF sau factorul neurotrofic derivat din creier, o proteina rezultata prin expresia genei BDNF, cu un rol esential în cresterea si supravietuirea neuronilor, in diferentierea celulara, in formarea sinapsei si in functia cognitiva.

15. Scaderea riscului aparitiei bolilor degenerative ale creierului

Un nivel crescut de BDNF este asociat cu scaderea riscului aparitiei bolilor degenerative ale creierului cum ar fi bolile Parkinson si Alzheimer. Mi-ar placea sa imi recunosc sotul si la 90 de ani, asa ca fac tot posibilul sa imi pastrez creierul in forma. 

Corpul omenesc nu a evoluat sa fie hranit non-stop, sa stea cocolosit, nemiscat si la caldurica. El raspunde cel mai bine la provocari, iar postul, sub toate formele lui, e o provocare la care organismul nostru reactioneaza punand in miscare numeroase mecanisme special dezvoltate pentru a-l ajuta sa se adapteze.

In aceasta privinta postul este asemanator exercitiului fizic: un factor de stres pozitiv care caleste organismul si il face mai puternic si mai sanatos. 

Citeste mai mult:

S-ar putea să îți placă și: