De ce nu slabesti chiar daca mananci mai putin

Mananci mai putin si nu slabesti

A existat un moment in viata ta in care ai incercat sa slabesti si ai esuat? Ai tinut diete care au functionat pe termen scurt iar apoi kilogramele pierdute s-au acumulat din nou? Nu esti singura. Milioane de oameni se chinuie sa slabeasca si nu reusesc sa o faca pe termen lung. Trebuie sa stii ca nu e vina ta.

Orice cura de slabire incepe cu entuziasm si hotarare. Vei face tot posibilul sa reusesti de aceasta data. Urmezi cu sfintenie sfaturile “specialistilor”. Regulile sunt simple.

Tot ce ai de facut e sa:

  • mananci mai putin si mai des,
  • te misti mai mult,
  • eviti consumul de grasimi, sare si zahar

Plina de avant, iti golesti frigiderul si camara de tot ce e nociv si tentant, cumperi doar produse cu 0.1% grasime, iti faci abonament la sala si inveti sa numeri, sa cantaresti si sa calculezi calorii. Familia si prietenii te sustin, iar primele saptamani sunt de vis. Incepi sa pierzi kilograme si esti fericita ca de data asta ai reusit. Sesizezi chiar si putina invidie in ochii colegelor de serviciu atunci cand apari la munca cu o fusta cu doua numere mai mici.

La un moment dat pierderea in greutate stagneaza si apoi, spre disperarea ta, kilogramele pierdute se acumuleaza din nou. Oricat de stricta esti cu mancarea si cu regimul de exercitii fizice, nu doar ca nu mai slabesti, dar esti mereu flamanda, obosita, ciufuta si nu te poti concentra. Ai impresia ca te ingrasi doar gandindu-te la mancare. 

Cei care initial te-au sustinut, te privesc acum cu ochi ingaduitori in care se citeste mila si o urma de neincredere. Au impresia ca nu esti capabila sa respecti regimul si incerci sa iti cauti scuze pentru ca sigur ai trisat. Toata lumea stie ca, cu cat mananci mai putine calorii si arzi mai multe, cu atat mai eficient slabesti. E simplu!

Oricat incerci sa te justifici, nu te crede nimeni, nici macar tu. Urmatorul pas e sa renunti. Ai impresia ca totul e in zadar si ca nu merita sa traiesti o viata atat de plina de lipsuri si frustrari. Esti convinsa ca e vina ta si ca pur si simplu nu esti capabila sa o faci.

O sa iti dau o veste buna: NU e vina ta ca nu poti slabi urmand sfaturile cu care ne bombardeaza media si specialistii. Restrictia calorica nu da rezultate pe termen lung dintr-un motiv foarte simplu: organismul nu functioneaza dupa legile fizicii, ci dupa legi biologice.

Noi nu ardem calorii (ca nu suntem soba), noi le metabolizam, iar o calorie nu este doar o calorie. Conteaza enorm sursa caloriilor si repartizarea lor pe parcursul zilei. Corpul uman reactioneaza diferit daca acea calorie provine din carbohidrati, proteine sau grasimi, sau daca acelasi numar de calorii e consumat la o masa sau divizat in multiple mese pe parcursul unei zile.

Abordarea simplista si superficiala a nutritiei a dus la rezultate dezastruoase. Nu doar ca nu reusim sa slabim, ci ponderea persoanelor obeze creste de la un an la altul. Ce e gresit?

Conform normelor actuale ale nutritiei, daca organismul uman functioneaza cu 2000 de calorii, prin simpla reducere a  numarului caloriilor consumate la 1500, te gasesti intr-un deficit caloric de 500 de calorii. Nu ai cum sa nu slabesti pentru ca matematica  e simpla:

1500 calorii – 2000 calorii = – 500 calorii

Problema e ca organismul uman nu stie matematica si adevarul e urmatorul: daca tu ai nevoie de 2000 de calorii pentru a functiona normal, daca reduci numarul de calorii la 1500, in scurt timp, organismul se adapteaza si reduce metabolismul bazal la 1500. Asadar, realitatea e:

1500 calorii – 1500 calorii = 0 calorii

Metabolismul uman e controlat de hormoni si de aceea e important sa intelegem cum functioneaza. Corpul nostru poate functiona cu doua surse de energie: glucide (zahar) si lipide (grasimi). Problema este ca aceste doua surse de energie nu functioneaza in paralel, ci succesiv.

Abia dupa ce se epuizeaza aproape toate stocurile de glicogen (forma sub care este stocata glucoza pe termen scurt) din ficat si muschi, organismul trece la sursa alternativa de energie: grasimea din tesuturile adipoase. Aceasta trecere nu se poate face in prezenta insulinei. 

De fiecare data cand mancam, pancreasul produce insulina, hormonul responsabil cu repartizarea si stocarea glucozei. In functie de ceea ce mancam, raspunsul insulinic este mai rapid sau mai lent. Carbohidratii determina un raspuns rapid si puternic, urmati de proteine si in cele din urma de grasimi.

Insulina distribuie necesarul de glucoza pentru fiecare celula si stocheaza surplusul in ficat si in muschi sub forma de glicogen. Ficatul si muschii au o capacitate limitata de stocare si pentru ca, de cele mai multe ori, mancam mai mult decat avem nevoie, restul de glucoza se transforma in grasime, care formeaza tesutul adipos.

Daca mananci putin si des, mai ales produse cu continut mare de carbohidrati, nu dai sansa corpului sa se foloseasca de grasimea acumulata in tesuturi. Pentru a suplini deficitul caloric organismul scade rata metabolismului bazal. De aceea mananci din ce in ce mai putin si cu toate acestea nu reusesti sa slabesti.

Singura solutie pentru a accesa depozitele de grasime din corp si a slabi eficient, e scaderea nivelului de insulina. Cea mai eficienta metoda este postul. Daca nu mananci nimic, nu creste nivelul de insulina si corpul poate accesa depozitele de grasime.

O alta varianta este o dieta foarte saraca in carbohidrati (dieta ketogenica). Din punctul meu de vedere, o combinatie intre postul intermitent si o dieta LCHF (low carb high fat), este ideala pentru eliminarea kilogramelor in exces si pentru a duce o viata echilibrata si sanatoasa.

Corpul nu mai este nevoit sa scada metabolismul pentru ca are la dispozitie o sursa masiva de energie: grasimea acumulata in tesuturi. In timp, va creste rata metabolismului bazal si organismul va utiliza la maxim aceasta abundenta de hrana. Poti manca un numar rezonabil de calorii, nu vei mai fi vesnic obosita si flamanda.

Pentru a slabi eficient si a te mentine sanatoasa din punct de vedere fizic si psihic, e suficient sa faci exact pe dos fata de recomandarile “specialistilor”.

Citeste mai mult:

S-ar putea să îți placă și: