Postul intermitent: Mananca mai rar, traieste mai mult!

Timp de foarte multi ani am asociat postul cu religia. Nu sunt o persoana religioasa si de acea am refuzat sa postesc si n-am considerat necesar sa integrez postul in stilul meu de viata. In DEX definitia postului e legata aproape in exclusivitate de religie.

POST, posturi, s. n. 1. Restricție de a mânca unele alimente (de origine animală) prescrisă credincioșilor de către Biserică în anumite zile sau în anumite perioade ale anului. ◊ Loc. adj. De post = a) (despre mâncare) pregătit numai din alimente îngăduite de Biserică; p. ext. gătit fără carne (și fără grăsimi animale); b) (despre zile sau perioade de timp) în care se postește; fig. în care se rabdă de foame. ◊ Loc. vb. A ține post = a posti. ◊ Expr. Mare cât o zi de post = foarte mare. 2. Perioadă de timp care precedă o sărbătoare și în care Biserica prescrie postul. ◊ Postul (cel) Mare = postul care precedă sărbătoarea Paștilor. ◊ Expr. Martie din post nu lipsește sau ca în martie postul, se spune despre cineva care e nelipsit dintr-un loc (de unde poate obține un profit, un avantaj). ♦ (Fam.) Abstinență.

Abia in ultimii ani am descoperit ca postul nu e o emanatie religioasa, ci e doar un instrument de control al alimentatiei pe care toate religiile l-au adoptat datorita beneficiilor majore asupra sanatatii fizice, mentale si emotionale. Ca si meditatia, el poate fi folosit independent de preceptele religioase si adaptat nevoilor fiecaruia dintre noi.

Diferenta dintre post intermitent si infometare

Pentru mine postul inseamna ultimul cuvant din definitia din dictionar, abstinenta. Multi oameni confunda postul cu infometarea si refuza din start ideea sau se panicheaza ca vor muri de foame. Eu vad o distinctie foarte clara: postul e o alegere voluntara, deliberata si pe care o controlez. Postesc cand vreau, cat vreau si cum vreau.

Infometarea depinde exclusiv de factori externi pe care nu ii poti controla (foamete, razboi, incarcerare, etc.). Nu e o alegere voluntara si nu stii cat dureaza. Iata si definitia din DEX:

ÎNFOMETÁ, înfometez, vb. I. Tranz. A face să flămânzească; a constrânge prin foame.

Diferenta dintre post si infometare este uriasa, la fel cum e diferenta intre a inota in ocean de placere si a inota ca sa iti salvezi viata pentru ca te urmareste un rechin.

Postul face parte natural din viata noastra de zi cu zi si exista de cand a aparut specia umana. De aceea nu trebuie sa fie o sperietoare. In perioadele in care nu mancam, postim. Ceea ce putem face e sa controlam aceste perioade pentru a beneficia de cat mai multe avantaje pentru sanatate. Alegand in mod deliberat cand sa ne hranim si cand sa postim controlam ceea ce se intampla cu corpul nostru.

Da, stiu ca ni se spune de dimineata pana seara la televizor, pe internet si in reclame sa mancam mult si des, sa nu cumva sa sarim peste vreo masa, sa mancam 3 mese principale si 3-5 gustari pe zi, sa mancam chiar daca nu ne e foame, micul dejun e cea mai importanta masa a zilei, daca mancam prea mult e suficient sa luam o pastila si apoi ne putem ghiftui in continuare, etc.

De ce suntem bombardati non-stop cu astfel de sloganuri? Pentru ca suntem o societate de consum si asta e menirea noastra: sa consumam cat mai mult. De ce ar promova cineva postul? Daca postesti nu mai cumperi atata mancare, nu mai ai nevoie de pastile sau prafuri de slabit, ajungi sa nu mai ai nevoie de atat de multe medicamente. In afara de tine nu castiga nimeni. In concluzie, nu e rentabil sa fie promovat.
Post intermitent

Specia umana nu a evoluat sa manance de 6 sau mai multe ori pe zi. De-a lungul istoriei oamenii nu au avut atata mancare la dispozitie, nici magazine la fiecare colt de strada si nici frigidere si congelatoare care sa pastreze mancarea mereu la indemana, asa cum avem acum. Au existat perioade de lipsuri, seceta, foamete, razboaie, etc. Corpul uman e perfect adaptat sa supravietuiasca, sa fie puternic si sanatos fara a fi hranit zilnic. Altfel nu am mai fi existat ca specie. Restul e marketing.

Beneficiile postului intermitent

  • scade nivelul de glucoza din sange
  • scade tensiunea arteriala
  • scade riscul aparitiei cancerului
  • stimuleaza productia de hormon de crestere
  • incetineste imbatranirea prematura
  • ajuta la controlul greutatii
  • amelioreaza sau vindeca diabetul de tip 2
  • creste capacitatea cognitiva (memoria si capacitatea de invatare)
  • creste puterea de concentrare
  • creste nivelul de adrenalina si metabolismul bazal
  • imbunatateste sanatatea cardiaca
  • stimuleaza autofagia (capacitatea organismului de a recicla proteinele)
  • ajuta organismul sa se refaca si sa isi foloseasca mai eficient resursele
  • scade rezistenta la insulina
  • scade obezitatea abdominala
  • scade nivelul de inflamatie in corp
  • creste durata de viata

Toate acestea se pot obtine fara medicamente, fara suplimente, fara costuri.

Tipuri de post intermitent

Pentru ca tu esti tot timpul in control, poti alege ce varianta de post intermitent ti se potriveste. Poti experimenta, poti modifica, poti sa iti creezi propriul stil de viata. Nu exista o regula universala oricat de mult si-ar dori unii sa ne incadram in sabloane prestabilite.

Postul zilnic de 12 ore e cea mai simpla forma de a-ti controla alimentatia. Prin aceasta metoda te asiguri ca trec cel putin 12 ore de la cina pana la micul dejun. Mananci 3 mese pe zi, fara gustari intre ele. Nu are efectele postului de mai lunga durata, dar daca nu ai mari probleme cu greutatea, e un punct de pornire.

Postul zilnic de 16 ore e forma cea mai raspandita de post intermitent. Daca nu obisnuiesti sa mananci dimineata sau seara, poti alege aceasta varianta. Ai un interval de 8 ore in care sa incadrezi cela doua mese ramase. Ex.: daca sari peste micul dejun, mananci pranzul la ora 12 si cina la ora 20.

De foarte multi ani nu mananc dimineata, si de aceea aceasta e varianta de post intermitent cu care am inceput sa experimentez. Dupa cateva luni am restrans si mai mult perioada de hranire la 6 ore.

O singura masa pe zi: e varianta in care, dupa cum ii spune si numele, mananci doar o data pe zi. Tu alegi cand sa fie acea masa. In rest iti vezi de viata fara sa te incurce mancarea. Acesta e tipul de post intermitent pe care am l-am ales de aproape un an.

Varianta 5:2 inseamna ca 5 zile pe saptamana mananci normal, iar in restul de doua, mananci sub 500 de calorii. Pentru ca nu imi place sa numar calorii, n-am luat niciodata in calcul aceasta varianta.

Exista si postul prelungit care variaza de la 36 de ore, la 360 de zile (cea mai lunga perioada de post inregistrata e de 382 de zile conscutive). E un subiect pe care inca il studiez asa ca n-am facut astfel de experimente deocamdata si nici nu stiu daca voi incerca vreodata. Daca vrei sa postesti o perioada mai lunga, e bine sa consulti un medic, daca ai norocul sa gasesti unul interesat de subiect si care sa fie dispus sa te ajute.

Indiferent de tipul de post intermitent pe care il alegi un lucru e foarte important: faptul ca postesti nu iti da automat dreptul sa mananci dulciuri, fast-food si mancare procesata. Calitatea alimentelor e extrem de importanta fie ca postesti sau nu. Cu cat mananci mai putini carbohidrati si mai multe grasimi sanatoase, cu atat e mai usor sa tii post. Poftele dispar si ai un nivel de energie constant pe tot parcursul zilei.

Postul nu e dusmanul nostru, e un aliat de care ne putem folosi si care merita luat in considerare. Trebuie doar sa te informezi si sa alegi propria cale spre o viata mai sanatoasa si mai frumoasa.

Citeste mai mult:

S-ar putea sa iti placa si: