Stil de viață LCHF: Cât de scump e să mănânci sănătos?

Alimentatie low carb scump sau ieftin

E mai scump să te saturi cu alimente bogate în nutrienți decât cu pâine, macaroane sau orez?
E mai scump să gătești cu ulei de cocos decât cu ulei rafinat de floarea-soarelui?
E mai scump să mănânci carne de calitate gătită de tine decât mezeluri din supermarket?
E mai scump să mănânci ouă de la găini crescute în aer liber?
E mai scump să mănânci unt decât margarină?

Raspunsul este “DA” la toate aceste întrebări. Dacă iei o foaie de hârtie și faci un calcul simplu, ai răspunsul clar: un stil de viață sănătos, așa cum sunt LCHF sau keto, costă mai mult.

Fiecare decizie pe care o luăm are consecințe

Viața nu este la fel de simplă ca un calcul matematic. Suntem ceea ce mâncăm și de aceea pentru mine sumele cheltuite pentru hrană nu sunt risipă, ci o investiție. O investiție în sănătatea mea, în viitorul meu, în calitatea vieții mele de peste o zi, un an, 20 de ani.

Fiecare decizie pe care o luăm are consecințe. Fără excepție. La un moment dat vom plăti, într-un fel sau altul, pentru toate acțiunile și deciziile noastre. Putem alege doar când să suportăm consecințele: acum sau mai târziu.

Plătești acum sau plătești mai târziu

Ca să înțelegi mai bine ceea vreau să spun, imaginează-ți următorul scanariu:

Ana și Maria sunt prietene bune și colege de serviciu. Au aceeași vârstă și sunt la fel de frumoase și sănătoase.

Ana a decis să nu mai mănânce zahăr. Îi e greu sa reziste tentațiilor, colegii o ironizează, rudele nu o înteleg și o bat mereu la cap. Luând această decizie a ales să plătească acum pretul: își refuză plăcerea imediată și suportă consecințele. Știe că în timp toată lumea se va obișnui cu ideea și va fi lasată în pace. Până atunci trebuie să își exerseze zilnic voința pentru a face față situației. Moto-ul ei: “Plătesc acum ca să nu regret mai târziu”.

Maria nu e interesată să elimine zahărul din viața ei. Îi plac dulciurile și le savurează de câte ori are ocazia. Alege plăcerea de moment fără să se gândească la consecințe. Pentru Maria nu există masă fără desert. Moto-ul ei: “Nu pot trăi fără ceva dulce”.

Dupa 20 de ani Ana călătorește prin toată lumea, e activă, face sport și se bucură de fiecare clipă. E perfect sănătoasă și trăiește din plin.

Maria are 30 de kilograme în plus, respiră greu și are diabet. În fiecare zi ia un pumn de medicamente, iar singurele ei excursii sunt la medicii specialiști. A venit momentul ca și ea să plătească pentru alegerea ei.

Fiecare dintre cele două protagoniste culege roadele propriilor decizii.

Acestea sunt singurele două scenarii posibile. Nu există varianta de mijloc. Poate te gândești “Las’ că n-o să mi se întâmple chiar mie”. Ești dispusă să îți pariezi sănătatea pe asta? Eu nu. De aceea caut metode pentru a trăi sănătos fără să cheltui foarte mulți bani și cumpăr alimentele cele mai bune pe care mi le permit.

Mănâncă sănătos cu bani mai puțini

Există metode prin care poți reduce bugetul alocat alimentelor atunci când ai un stil de viață LCHF sau keto. Să le luăm pe rând:

Proteine

  • Alege bucăți de carne mai ieftină (pulpa, rasol, piept, coaste, etc.) E mai savuroasă și o poți găti în multe feluri. Oala sub presiune va deveni ajutorul tău de nădejde în bucătărie.
  • Cumpără un pui întreg și folosește-l în totalitate pentru a găti mai multe feluri de mâncare: friptură sau tocană din pulpe și aripi, supă din spate, iar pieptul poșat îl poți tăia cuburi și folosi la salate.
  • Carnea tocată poate fi folosită într-o multitudine de rețete și e mai ieftină. Ai grijă la calitatea ei și evită să cumperi varianta degresată.
  • Nu e nevoie să mănânci carne la fiecare masă. Poți alterna consumul de carne cu cel de ouă și brânză, fără a exagera. Carnea e baza unei alimentații sănătoase.
  • Gătește organe: ficat, pipote, creier. Nu sunt doar ieftine ci au și o valoare nutritivă mare.
  • Caută carmangerii și ferme locale. O să fii surprinsă de calitatea și prețul produselor artizanale. Împrietenește-te cu măcelarul.
  • Cumpără cantități mai mari de carne la reducere, porționează-le și păstrează-le în congelator.
  • Mănâncă pește din conservă sau congelat în loc de pește proaspăt. Trebuie doar să fii atentă la ingrediente.  Cu cât e mai gras peștele, cu atât e mai sănătos. Optează pentru pești de captură în locul celor de acvacultură.

Legume

  • Cumpără legume de sezon de câte ori poți.
  • Dacă legumele proaspete sunt scumpe, alege legume congelate. Sunt la fel de bune, însă mult mai ieftine.
  • Înlocuiește fructele cu legume. Au un preț mai mic și nu conțin atâta zahăr.
  • Varza sau conopida sunt mai ieftine decât sparanghelul sau varza de Bruxelles.
  • Ciupercile, chiar dacă nu sunt legume, sunt accesibile ca preț și foarte versatile. Există o mulțime de moduri în care pot fi gătite și sunt savuroase.

Grăsimi

  • Caută reducerile în supermarket-uri. Când găsesc unt la reducere, iau o cantitate mai mare și îl țin în congelator.
  • Gătește cu untură de porc sau seu de vită. Sunt mai ieftine decât untul și mai sănătoase decât uleiurile rafinate.
  • Nu cumpăra ulei de cocos la borcănele de 200-500 ml. Ia o cantitate mai mare. Eu îl cumpăr în bidoane de 5 kg și astfel prețul pe kilogram e mai mic.

Ce mai poți face?

  • Simplifică meniurile. Nu e nevoie de multe feluri de mâncare la o masă și nici de multe alimente în farfurie. Amintește-ți că hrana e combustibil și sursă de nutrienți.
  • Evită risipa. Învață să faci economie. Folosește absolut tot ce ai în cămară sau frigider și fii atentă la ce pui în coșul de cumpărături.
  • Spune-le prietenilor și familiei că, în loc de lucruri de care nu ai nevoie, să îți dăruiască consumabile: ulei de cocos, ulei de avocado, ulei de măsline, etc. Eu aș prefera mai degrabă să primesc un kilogram de unt decât o pijama de ziua mea.
  • Nu uita că prin simplul fapt că elimini dulciurile faci economie, mănânci mai puțin, iar cu acei bani poți cumpăra alimente sănătoase.
  • Fă economie la produsele keto care înlocuiesc produsele convenționale. Făina de migdale și înlocuitorii de zahăr sunt scumpi și nu aduc valoare nutritivă meselor tale. Înainte de face pâine și deserturi keto, asigură-te că alimentația ta conține nutrienții de bază: proteine și grăsimi. Rărește deserturile și consideră-le o tratație deosebită.

Dacă ai nevoie de inspirație pentru a găti mâncăruri cu conținut mic de carbohidrați ai mai jos link-uri către site-uri care îți oferă rețete savuroase și usor de preparat:

Un stil de viață LCHF sau keto poate părea scump la prima vedere, dar dacă analizezi puțin toate avantajele pe care ți le oferă, îți dai seama că în timp faci economie. Un pachet de unt acum e mai ieftin decât o cutie de medicamente pe lună sau o operație mai târziu.

Nu e vorba doar de bani, ci și de timpul tău, de calitatea vieții tale și de confortul tau. Dacă le pierzi n-o să le mai poți cumpăra cu toți banii din lume.

Citește mai mult:

S-ar putea să îți placă și:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *