Stil de viata LCHF: Ce bem? Bauturi non-alcoolice

Majoritatea articolelor despre stilul de viata LCHF (low carb high fat) de pana acum s-au axat pe componenta cea mai importanta: mancarea. Pentru a contura un stil de viata sustenabil e nevoie sa ma refer si la ce bem, nu doar la ce mancam.

Ca si in cazul alimentelor, exista diferente uriase intre diverse tipuri de bauturi in ceea ce priveste continutul de carbohidrati. Multi aleg sa ignore aceasta parte a alimentatiei pentru ca li se pare nesemnificativa.

Cunosc oameni care se jura ca mananca putin si nu inteleg de ce se ingrasa. Uita ca beau zilnic cel putin o sticla de 2 litri de Pepsi, adica 236 gr de zahar lichid, adica 840 de calorii goale, fara niciun beneficiu pentru sanatate.

In articolul de fata o sa incerc sa iti arat de ce trebuie sa fii atenta, nu doar la ce mananci, ci si la ce bei. Oferta de bauturi non-alcoolice de pe piata este atat de vasta, incat poate crea confuzii, mai ales ca producatorii se inghesuie sa ne convinga de cat de sanatoase sunt produsele lor.

Daca urmaresti reclamele de la televizor, de pe internet, de pe panourile stradale, poti crede ca pe rafturile magazinelor gasesti doar bauturi care fac miracole pentru sanatatea si frumusetea ta.

In realitate, toate aceste bauturi fac miracole doar pentru profitul companiilor care le produc si le comercializeaza. Cand alegi un stil de viata LCHF trebuie sa fii foarte atenta la ceea ce bei.

Carbohidratii pandesc la tot pasul si sunt ascunsi in cantitati mari in produse care, la prima vedere, par sanatoase.

In imaginea de mai jos ai cantitatea neta de carbohidrati din cateva dintre cele mai populare bauturi non-alcoolice. Fii atenta ca valorile sunt pentru 100gr.

Bauturi non-alcoolice cu continut mic de carbohidrati

Apa

Apa, sub toate formele ei, este bautura ideala pentru un stil de viata sanatos, nu doar LCHF. Fie ca este simpla, minerala, plata sau carbogazoaza, apa este parte integranta a corpului uman si este, dupa oxigen, al doilea element fara de care nu putem trai. Un consum suficient de apa pe zi asigura functionarea optima a fiecarui sistem din organism. 

Daca nu iti place sa bei apa simpla, adauga in pahar o felie de lamaie, cateva felii de castravete, frunze de menta sau o lingura de otet din cidru de mere pentru a-i conferi aroma.

Pentru ca aportul de sodiu este important in alimentatia LCHF, prepara-ti singura o bautura cu electroliti: adauga putina sare de mare intr-o sticla de apa si bea-o pe tot parcursul zilei.

Ceai

Ceaiul este prietenul stilului de viata LCHF. Atata timp cat nu este indulcit, poti bea linistita ceai verde, negru, rooibos si infuzii de plante. Alege produse care nu contin arome artificiale. Vara, te poti racori cu un ceai cu gheata facut in casa, in locul celor pline de zahar sau indulcitori chimici din comert.

Cafea

Savureaza-ti cafeaua de dimineata fara griji atat timp cat o poti bea neagra. Daca nu poti, adauga o lingurita de smantana dulce, cat mai grasa.

O varianta foarte populara printre adeptii LCHF este cafeaua “bulletproof”: o ceasca de cafea neagra se amesteca cateva minute intr-un blender cu o lingura de ulei de cocos si o lingura de unt nesarat cu continut mare de grasime (80-82%). Rezulta o bautura catifelata si satioasa care inlocuieste micul dejun. Este modul in care sotul meu bea cafeaua in fiecare dimineata.

Eu prefer cafeaua preparata la rece. Cu o seara inainte, pun doua linguri de cafea macinata intr-un borcan de 400ml, adaug apa rece, pun capacul borcanului si o las la macerat pana a doua zi. Dimineata o strecor si ii adaug putina apa fierbinte pentru a o incalzi.

Preparata in acest fel cafeaua nu este deloc amara, e extrem de aromata si poate fi bauta ca atare. In plus, prin prepararea la rece, nu este la fel de acida pentru organism ca si cea preparata cu apa fierbinte. Mai multe detalii in articolul Cafeaua preparata la rece: un strop de rasfat in fiecare dimineata.

Evita inlocuitorii de cafea, asa-zisele “bauturi sanatoase”, care sunt combinatii de cereale prajite. Daca nu suporti cafeina, alege o cafea buna in varianta decofeinizata.

Un alt rezultat al campaniilor de marketing, studiilor dubioase si afirmatiilor nefondate este cresterea consumului de cafea verde pentru pierderea in greutate. Nu arunca banii pe produse cu extract de cafea verde.

In Statele Unite, producatorii de extract de cafea verde, care sustineau ca produsul lor accelereaza slabirea si l-au promovat ca atare, au fost amendati pentru practici comerciale dubioase si inselarea cumparatorilor.

Citeste articolele: 

Bauturi “light”, “diet” si “zero calorii”

Chiar daca nu contin carbohidrati, aceste bauturi ar trebui evitate intr-un stil de viata LCHF. Nu doar ca sunt pline de chimicale, dar intretin dependenta de gustul dulce, impiedicandu-te se descoperi dulceata naturala a alimentelor. Pe langa asta, inca nu se cunoaste pe deplin efectul pe termen lung al indulcitorilor atificiali asupra organismului uman.

Bauturi non-alcoolice cu continut mediu de carbohidrati

Lactate si bauturi vegetale

Laptele de animale nu are ce cauta, ca atare, in alimentatia omului adult si din aceasta cauza il mentionez doar in trecere. Daca obisnuiesti sa bei lapte, ai grija ca cele 5.3 gr de carbohidrati din 100 de grame de lapte se aduna foarte repede. Alege intotdeauna lapte gras si fereste-te de variantele degresate.

O alternativa sanatoasa sunt lactatele fermentate: iaurt simplu de baut, kefir, lapte batut, sana. Bucura-te de ele fara sa exagerezi.

Bauturile din migdale si cocos au mai putini carbohidrati si pot inlocui cu succes laptele. Ideal ar fi sa ti le prepari in casa. Daca nu poti sau nu ai timp, si obisnuiesti sa le cumperi din comert, fii atenta la etichete. Multe sortimente de lapte vegetal sunt indulcite sau contin aditivi.

Cand simti nevoie sa te rasfeti, prepara o bautura delicioasa din lapte de nuca de cocos/migdale fierbinte, cacao neindulcita, extract de vanilie, ulei de cocos si unt. Pui ingredientele intr-un blender si le mixezi pana cand obtii o bautura fina. Adauga mirodenii dupa preferinta.

Desi nu incurajez folosirea indulcitorilor, mai ales in perioada de adaptare, daca chiar simti nevoia sa iti indulcesti putin ceaiul, cafeaua sau ciocolata calda, apeleaza la alternative sanatoase in locul celebrei zaharine.

Din tot ce am incercat eu, erythritol-ul (poate fi intalnit si sub alte denumiri eritritol sau eritriol) este cea mai buna alegere. Desi are doar 60-70% din dulceata zaharului, te poate ajuta sa iti indulcesti putin viata.

Lansata mai nou pe piata este gama Green Sugar, fabricata in Romania. Produsele lor sunt o combinatie de eritritol și extract uscat din frunze de Stevia si au 100% dulceata zaharului. Inca nu le-am incercat, insa sunt pe lista mea de cumparaturi.

Despre indulcitori voi scrie mai mult intr-un articol ulterior pentru ca este un subiect mai vast. Pana atunci, cele doua variante de mai sus te pot ajuta sa nu cazi in capcana “indulcitorilor sanatosi” care te pot imbolnavi.

Revenind la bauturi vegetale, mai exista bauturile din soia pe care nu le consum din cauza fitoestrogenilor si antinutrientilor. Decat soia, mai bine deloc.

Sucuri de legume

Sucurile de legume sunt concentrate de carbohidrati. Dupa ce elimini fibra, ramane doar zaharul. Mananca legumele intregi, asa cum le-a proiectat natura in milioane de ani de evolutie. 

Singurul suc de legume pe care il beau, foarte rar, este sucul de rosii. Ma limitez la un pahar sau il diluez cu apa. Prefer sa mananc rosiile cu mozzarella, busuioc si ulei de masline.

Bauturi non-alcoolice cu continut mare de carbohidrati

Sucuri si nectaruri din fructe

Sucurile de fructe, indiferent ca sunt proaspat stoarse sau ambalate, sunt bauturi foarte bogate in carbohidrati si nu au ce cauta intr-un stil de viata LCHF. Fa abstractie de toate reclamele care incearca sa iti explice cat de sanatoase sunt. Tu stii mai bine de atat.

Natura a ambalat fructoza in fibre pentru ca noi sa nu ajungem foarte usor la ea si sa nu facem abuz. Excesul de fructoza dauneaza grav sanatatii, frumusetii si siluetei.

Bauturi carbogazoase si energizante

Aceste bauturi sunt doar apa cu zahar, coloranti si arome, fara valoare nutritiva si fara niciun beneficiu pentru sanatate. Indiferent ca urmezi sau nu un stil de viata LCHF, ele nu ar trebui sa faca parte din viata ta, sau mai rau, a copiilor tai.

Iaurturi de baut cu fructe

Mult timp am considerat iaurturile cu fructe ca fiind sanatoase pentru ca, in mintea mea, erau doar o combinatie intre doua alimente sanatoase: iaurt si fructe. Abia cand am inceput sa citesc mai atent etichetele mi-am dat seama ca ceea ce gasim in comert nu are nicio legatura cu alimentatia sanatoasa.

Un iaurt de baut “sanatos” cu cereale si fructe de padure si cu miliarde de bacterii benefice pentru sistemul digestiv, contine intr-o cutie de 320gr, 33.6gr de zahar si 201.6 calorii.

Daca vrei sa intelegi mai bine monstruozitatea, ia o cana mare, adauga 320 de grame de apa si apoi dizolva in ea 8.4 lingurite de zahar. Gusta si apoi trage singura concluziile.

200 de calorii poate fi un mic dejun consistent cu ou, bacon, ciuperci si rosii pe care multe femei nu il mananca pentru ca il considera prea greu si prefera un iaurt “usor si sanatos”.

Daca iti e pofta de un iaurt de baut cu fructe, prepara-l acasa din iaurt simplu, lapte de cocos/migdale si cateva fructe de padure. 

Milkshake

Aceasta a fost a doua descoperire socanta (dupa iaurtul de baut). Un shake cu sirop cu aroma de capsuni (173 gr) contine 37,178 gr de carbohidrati. Aproape 40 de grame (10 lingurite) de zahar intr-un singur pahar.

Ca si in cazul alimentelor, cand trebuie sa alegi bauturi non-alcoolice, indemnul meu e sa pastrezi lucrurile cat mai simple: bea apa, ceai si cafea. Urmeaza acest sfat mai ales daca esti la inceput si te simti coplesita de cantitatea uriasa de informatii. 

Va veni un moment in care te vei simti in largul tau cu acest stil de viata si vei decoperi placerea de a experimenta, de a afla si incerca lucruri noi. Pana atunci nu iti complica existenta si nu iti accentua stresul. Simplitatea functioneaza intotdeauna.

Citeste mai mult:

S-ar putea sa iti placa si: