Etichetele alimentare și carbohidrații neți în România

etichetele și carbohidrații

Dietele low-carb și keto sunt din ce în ce mai populare. Majoritatea surselor de informare sunt blog-uri, site-uri, cărți și video-uri americane. Nu este nimic greșit în legătură cu asta.

Problemele apar atunci când nu adaptăm aceste informații la realitatea de pe propriul continent. Cea mai mare dintre ele este citirea etichetelor produselor alimentare pentru determinarea cantității nete de carbohidrați pe care îl conține un produs ambalat.

Toți știm cum calculăm carbohidrații disponibili: total carbohidrați minus fibre și minus polioli (unde e cazul). Trebuie să ai mare grijă și la polioli. Nu toți sunt inofensivi. De exemplu maltitolul se comportă ca și zahărul. Pentru siguranță eu mă limitez la stevia sau la combinații de stevia cu eritritol.

Calculul de mai sus l-am făcut și eu când am evaluat cantitatea netă de carbohidrați pentru fructe, legume, lactate, alcool, etc. De ce? Majoritatea bazelor de date cu informații nutriționale au ca sursă USDA Food Composition Databases, unde pentru cea mai mare parte a alimentelelor carbohidrații sunt calculați By Difference, adică sunt incluse și fibrele.

Diferențele între etichetele din Statele Unite și cele din Uniunea Europeană

În Uniunea Europeană reglementările în vigoare obligă producătorii să treacă pe etichetă carbohidrații disponibili, cei care pot fi asimilați de corpul uman, fără fibre. Nu mai trebuie să facem noi calculele.

Pentru exemplificare am ales imaginea de mai sus. În acest caz e clar: total carbohidrați minus polioli egal carbohidrați disponibili. Dacă scădem și fibrele obținem un rezultat negativ.

31.9 g – 24 g = 7.9 g

Lucrurile ar fi simple dacă toată lumea ar respecta regulile. Etichetele în România sunt haotice, fiecare declară cam ce vrea, mai ales la produsele importate din afara Uniunii Europene. Din acest motiv trebuie să fii foarte atentă la ce cumperi.

Sunt cazuri în care oamenii au renunțat la dieta ketogenică pentru că au constatat că, în ciuda eforturilor lor, nu reușeau să slăbească. Unul dintre motive este și etichetarea diferită, uneori greșită a alimentelor ambalate.

Cum procedez eu? Cumpăr cât mai puține produse ambalate și, când o fac, iau în calcul totalul carbohidraților, minus polioli. E mai restrictiv, dar nu risc să mă îndop cu zaharuri inutile care să îmi anuleze beneficiile dietei ketogenice.

Citește mai mult:

S-ar putea să îți placă și:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *