Dieta carnivoră: ce este și cu ce se mănâncă

Dieta carnivoră

“Mănâncă doar carne! Bea apă! Repetă în fiecare zi!” E o rețetă simplă care pentru unii oameni face diferența între suferință și sănătate optimă. Carnea ne hrănește, ne construiește corpul și ne dă energie.

Știu că în ultimii zeci de ani am fost spălați pe creier cu mesaje care să încurajeze consumul cât mai mic de produse animale și cât mai mare de cereale, uleiuri vegetale, legume și fructe.

În toate revistele doamne delicate ciugulesc o sălățică sau beau smoothie-uri din verzituri. Femeilor le e jenă să comande o friptură (mai ales făcută în sânge) sau o ciorbă de burtă la restaurant de teamă să nu fie judecate de către cei din jur.

Apoi se îndoapă pe ascuns cu dulciuri pentru că sunt mereu flamânde din cauza lipsei de nutrienți. Au un metabolism de melc din cauza dietelor eșuate de-a lungul anilor și mănâncă cereale integrale și iaurturi degresate. Multe … pentru că le e foame.

Rezultatul? Tot mai multe femei obeze, deprimate, anemice, infertile, mereu obosite și resemnate cu o soartă tristă.

Mă simt ca în urmă cu câteva sute de ani, când iobagii nu aveau voie să vâneze în pădurea boierului. Crezi că legea aceasta era impusă pentru a-i proteja pe săracii țărani de efectele nocive ale consumului de carne? Crezi că nobilii erau îngrijorați de nivelul de colesterol sau predispoziția genetică pentru cancer colorectal?

Țăranii erau ținuți în pragul foametei pentru că o populație slăbită și flămândă e mai docilă și mai ușor de controlat.

Cele mai scumpe alimente din lume sunt cele mai hrănitoare și mai bogate în nutrienți: caviar, foie gras, vită Wagyu, carne de vânat, stridii etc. Acestea au fost și sunt alimentele elitelor, în timp ce oamenii de rând trăiesc cu impresia că sucul de spanac e un panaceu.

Poate există și acum un plan, sau poate că nu. Poate ne-am lăsat doar păcăliți de studii slabe și neconcludente. Poate că suntem atât de rupți de realitatea propriei noastre biologii, încât nu mai recunoaștem hrana potrivită speciei de care aparținem.

Sunt ferm convinsă că o dietă bogată în produse de origine animală este dieta optimă pentru om. Pentru unii, dieta excusiv carnivoră este ideală.

Ce este dieta carnivoră?

Dieta carnivoră este, ca definiție, un stil de alimentație care exclude în totalitate alimentele de origine vegetală. Meniul zilnic este compus, în general, din carne, organe, grăsime, pește, ouă și lactate.

Unii carnivori sunt alergici la produsele lactate sau nu suportă să mănânce organe, alții tolerează cafeaua sau cantități mici de condimente. Ca în toate stilurile de viață, abordarea individuală e cheia spre succes.

Majoritatea celor care au ales acest stil de viață, l-au ales din nevoie. Sunt oameni cu mari probleme de sănătate pentru care medicina modernă nu are o soluție. Probleme digestive,  boli autoimune, cancer și depresie sunt câteva dintre afecțiunile care răspund pozitiv la eliminarea plantelor din alimentație.

Pentru acești oameni dieta carnivoră nu e un moft sau o modă. Nu e ceva trendy cu care să se laude prietenilor. Pentru ei e drumul de la o viață mizerabilă, cu dureri greu de suportat , la o viață normală.

dieta carnivora

De ce funcționează dieta carnivoră?

Plantele nu vor să fie mâncate. Scopul lor nu este să ajungă la noi în farfurie, ci să se reproducă și să perpetueze specia. Ele nu se pot apăra decât chimic, așa că produc substanțe toxice care să îl determine pe prădător să le ocolească. Aceste pesticide naturale atacă diverse structuri biologice ale insectei sau ale animalului care le mănâncă.

Pentru majoritatea oamenilor, nu e o problemă să le facă față. În cantități mici, multe dintre aceste toxine au un efect hormetic asupra corpului uman. Ele declanșează sistemele antioxidante ale organismului care îl întăresc și îl pregătesc pentru a face față mai bine expunerii ulterioare la substanța respectivă.

Unii dintre noi sunt atât de sensibili la acești compuși chimici, încât cea mai mică expunere provoacă un răspuns masiv al sistemului imunitar care atacă apoi propriile țesuturi. Prin eliminarea plantelor, se elimină alergenii.

Un alt caz este al celor care suferă de probleme digestive grave și pentru care fibrele din plante sunt ca un șmirghel în intestine. Carnea e ușor de digerat și se asimilează în intestinul subțire. 

Dieta carnivoră poate fi considerată o dietă de excludere absolută care îi dă timp și resurse organismului să se vindece. Niciun alt aliment, în afară de carne, nu este atât de hipoalergenic și atât de bogat din punct de vedere nutrițional.

Specia umană a evoluat mâncând carne. Nu suntem nici ierbivori, nici frugivori sau alte bazaconii inventate recent. De-a lungul evoluției  au existat populații care s-au hrănit aproape exclusiv cu alimente de origine animală. Ele conțin absolut toți macronutrienții și micronutrienții de care are nevoie corpul uman pentru a funcționa perfect.

Dacă stau să mă gândesc bine, nici prin zona noastră geografică nu se găseau banane în urmă cu câteva sute de ani. De aceea oieritul face parte integrantă din istoria și cultura românească.

Primul carnivor celebru: Vilhjálmur Stefánsson, explorator canadian

Vilhjálmur Stefánsson (1879 – 1962) a fost un exlorator canadian care, împreună cu un coleg, Karsten Anderson, a trăit timp de 4 ani alături de eschimoși. În toată această perioadă a mâncat dieta specifică inuiților: carne și pește. Când s-a întors în “lumea civilizată” raportul referitor la experiență sa a fost primit cu scepticism. Nimeni nu credea că poți trăi doar cu carne.

El și Karsten Anderson s-au oferit să fie subiecții unui studiu pentru a dovedi, nu doar că se poate trăi mâncând exclusiv carne, ci că se poate trăi optim. Timp de un an, sub strictă supraveghere medicală, ambii exploratori au mâncat doar carne.

Studiul este remarcabil pentru anul 1930: CLINICAL CALORIMETRY. XLV. PROLONGED MEAT DIETS WITH A STUDY OF KIDNEY FUNCTION AND KETOSIS.* BY WALTER S. MCCLELLAN AND EUGENE F. Du BOIS. 

Concluzii:

  • Cei doi au mâncat exclusiv carne timp de un an
  • Macronutrienți/zi: proteine 100-140 gr, grăsimi 200-300 gr, carbohidrați exclusiv din carne 7-12gr, calorii 2000-3000
  • La finalul anului: nivel normal de acuitate mentală și activitate fizică, fără schimbări fizice specifice în niciun sistem al corpului
  • În prima săptămână au pierdut în greutate din cauza eliminării apei. După aceea greutatea a rămas constantă.
  • Tensiunea arterială a rămas constantă la unul dintre subiecți, la celălalt tensiunea sistolică a scăzut cu 20 mm
  • Scaunul a fost normal cu o excepție: când nivelul de proteine a depășit 40% s-a instalat diareea
  • Nu a apărut nicio deficiență de vitamine
  • Nu s-au înregistrat afecțiuni ale rinichilor
  • Nu s-a înregistrat nicio consecință negativă a consumului exclusiv de carne pe termen lung

Vilhjálmur Stefánsson a scris câteva carți în care a relatat despre experiențele lui alături de eschimoși: “My Life with the Eskimo”, “The Fat of the Land”, “Hunters of the Great North “. 

Carnivori contemporani

Dieta carnivoră are din ce în ce mai mulți adepți, majoritatea alegând acest tip de alimentație din cauza unor probleme de sănătate.

Mikhaila Peterson, fiica celebrului profesor de psihologie de la Universitatea din Toronto, Jordan Peterson, are o poveste tristă, dar fascinantă. De la vârsta de doi ani s-a confruntat cu probleme grave de sănătate: artrită reumatoidă (la vârsta de 17 ani a fost operată și i-au fost înlocuite articulațiile din gleznă și sold) , infecții, depresie, hipersomnia idiopatică (dormea 17 ore pe zi), acnee chistică etc.

După ani de chin, a început să experimenteze cu dieta și a eliminat pe rând toate alimentele cu excepția cărnii de vită. Acum se simte bine și nu mai ia niciun medicament. Găsești întreaga ei povestea aici: Don’t Eat That

Tatăl ei, care suferea și el de depresie cruntă,  și-a revenit complet după ce a eliminat și ultimele verdețuri din alimentație.

Amber O’Hearn a ales inițial dieta carnivoră pentru a scăpa de kilogramele în plus acumulate după sarcină. Spre surprinderea ei, acest tip de alimentație a ajutat-o să scape, pe langă kilogramele în plus, de depresie și de problemele cauzate de tulburarea bipolară cu care a fost diagnosticată. Amber scrie despre dieta carnivoră aici: Empirica

Kelly Hogan, a făcut trecerea de la low-carb la zero carb și și-a relatat experiența aici: My Zero Carb Life. Nu doar că și-a rezolvat problemele cu greutatea și dependența de zahăr, dar a reușit să scape de infertilitate. Acum are trei copii.

Poate cel mai cunoscut reprezentant al acetui stil de viață este doctorul Sean Baker. El e într-o categorie aparte pentru că a ales această dietă pentru a-și îmbunătăți performanțele sportive. La 52 de ani doboară recorduri mondiale.

El este fondatorul site-ului Meat Heals (Carnea Vindecă) unde sute de oameni își spun poveștile de succes. Rezultatele sunt absolut remarcabile.

O colecție impresionantă de resurse despre dieta carnivoră găsești aici: Just eat meat. 

Paleomedicina: clinica din Ungaria unde dieta paleo ketogenică e medicament

Dieta carnivoră este o abordare neconvențională în practica medicală. Pentru medicii de la Paleomedicina e ceva normal. Reușesc să vindece multiple afecțiuni, sub strictă supraveghere medicală de specialitate, doar prin recomandări dietetice. În afara de asta, publică lucrări științifice despre rezultatele obținute în jurnale medicale prestigioase.

Paleomedicina

Sursa imagine: Paleomedicina.com 

Din câte am observat, dieta carnivoră apare ca o continuare firească a dietei ketogenice. Chiar și eu, care nu am probleme de sănătate, tind spre o alimentație din ce în ce mai săracă în vegetale.

E mai simplu, nu mai trebuie să calculez grame și procente, fac economie de timp, alimentele sunt foarte bogate în nutrienți și nu trebuie să mănânc mult. Nu cred că voi fi niciodată 100% carnivoră (îmi place să experimentez cu efectele hormetice al plantelor) , dar știu sigur că voi mânca multă carne în viitor, în ciuda trendurilor promovate în media.

Nu recomand nimănui să facă asta, dar e bine să fim deschiși la minte și să învățăm lucruri noi care ne pot fi, la un moment dat, de folos.

Citește mai mult:

S-ar putea să îți placă și: