Ceai verde preparat la rece: sanatos, racoritor, aromat

Despre beneficiile consumului de ceai verde pentru sanatate si frumusete se poate scrie la nesfarsit. Unele dintre ele sunt modeste, insa unele sunt de-a dreptul spectaculoase. Din ce in ce mai multe studii au ca obiect consumul de ceai verde si implicatiile lui asupra sanatatii si longevitatii.

Beneficiile consumului de ceai verde

  • creste metabolismul bazal (intre 4 si 5%, asta insemnand aproximativ 100 de calorii arse in plus intr-o zi)
  • impiedica absorbtia normala a carbohidratilor (consumat in timpul mesei poate impiedica absorbtia a pana la 25% din carbohidrati)
  • accelereaza oxidarea acizilor grasi (ajuta la arderea mai eficienta a grasimii)
  • scade riscul aparitiei bolilor cardio-vasculare
  • imbunatateste densitatea osoasa
  • scade tensiunea arteriala
  • creste longevitatea
  • protejeaza ficatul si rinichii 
  • controleaza glicemia
  • reduce inflamatia cronica
  • inhiba cresterea tumorilor
  • impiedica degradarea colagenului
  • creste termogeneza (capacitatea organismului de a produce caldura)
  • imbunatateste memoria si protejeaza creierul de boli neuro-degenerative
  • este antiviral si antibacterian (scade riscul infectiilor)
  • previne aparitia cancerului 
  • reduce stresul oxidativ (impiedica inclusiv oxidarea lipoproteinelor cu densitate mica – LDL)
  • imbunatateste somnul si ajuta la relaxarea corpului fara a crea un efect de sedare 
  • promoveaza sanatatea orala, combate respiratia urat mirositoare si scade riscul aparitiei cariilor
  • protejeaza pielea de de efectele nocive ale radiatiilor UVB
  • impiedica degradarea ADN-ului (cu pana la 30%, valoare inregistrata la 60 de minute dupa consum)
  • este un probiotic ce hraneste bacteriile benefice din intestin (dupa consumul de ceai verde scade numarul bacteriilor asocite cu obezitatea)

Diferenta dintre tipurile de ceai

Desi provin de la aceeasi planta, Camellia Sinensis, ceaiurile se clasifica in functie de nivelul de oxidare a frunzei dupa recoltare.

Ceai alb: se culege doar cateva zile pe an si este uscat imediat pentru a preveni oxidarea.
Ceai verde: prin incalzirea rapida (prajire sau prelucrare la abur), frunzele sunt impiedicate sa oxideze si isi pastreaza astfel culoarea verde.
Oolong: este un sortiment de ceai semi-oxidat (10-80% in functie de varietate).
Ceai negru: frunzele de ceai sunt oxidate 100%.

Mecanismul prin care actioneaza ceaiul verde asupra corpului uman

Ceaiul verde contine o mare cantitate de polifenoli cu proprietati antioxidante (30% din compozitie), cele mai importante dintre ele fiind catehinele. Cea mai abundenta catehina se numeste galat de epigalocatehina (EGCG) si se presupune ca este principala substanta responsabila pentru toate beneficiile pe care le are ceaiul verde pentru sanatate.

Mecanismul prin care EGCG actioneaza asupra organismului este unul de stres (hormeza). Polifenolii sunt substante fitochimice dezvoltate de plante de-a lungul evolutiei pentru a se apara de daunatori. Ele sunt usor toxice, fara a fi letale si au menirea de a indeparta pradatorii.

Cand consumam polifenoli, stimulam activarea un mecanism foarte puternic de aparare a organismului impotriva stresului indus, un mecanism care activeaza sute de gene implicate in detoxificare, conservare, reparare, productia de antioxidanti si de enzime responsabile de metabolizarea si eliminarea toxinelor.

Corpul uman se protejeaza prin intarirea sistemelor de aparare, prin pregatirea mai buna a celulelor pentru a face fata stresului cauzat de consumul de polifenoli.

E acelasi mecanism care face sportul sanatos. Orice exercitiu fizic este un factor de stres si organismul raspunde prin cresterea masei musculare, a capacitatii de efort, a capacitatii pulmonare, etc.

Daca nu mancam plante si nu facem miscare, corpul se leneveste, devine mai slab, mai putin eficient si mai predispus la boli. El are in interior toate mecanismele necesare pentru a fi sanatos, insa depinde de noi sa le stimulam prin alimentatie si stil de viata.

Cat ceai verde trebuie sa bem pentru a simti efectele?

Am stabilit ca ceaiul verde e benefic pentru sanatate. Intrebarea care vine firesc e “Cat ceai verde trebuie sa beau?” In majoritatea cercetarilor de laborator, doza de EGCG este destul de mare, echivalentul a 5-10 cesti de ceai pe zi. Pentru culturile in care consumul de ceai este o traditie, nu e o asa mare problema. Ei beau ceai verde aproape non stop. 

Ma aflam intr-o dilema aparent fara iesire: pe de o parte ma atrageau toate beneficiile, pe de alta parte parea imposibil sa beau suficient ceai verde pentru a ma bucura de ele. Era exclus sa stau de dimineata pana seara in bucatarie, sa fac ceai.

Initial m-am gandit ca pot face o cantitate mare de ceai dimineata si sa o beau pe tot parcursul zilei. Problema era ca nu puteam bea mai mult de o ceasca. Din cauza taninului mi se parea prea astringent, indiferent de cat de putin timp il lasam la infuzat. 

Dintr-un studiu citit am aflat ca timpul optim de infuzare pentru extragerea cantitatii maxime de EGCG este de 5 minute!!! Sub nicio forma stomacul meu nu ar suporta un ceai infuzat 5 minute la 100°C, oricate beneficii ar avea.

Ceai verde infuzat la rece

Am gasit solutia in urma cu cateva zile, in timp ce imi pregateam cafeaua. (Pentru mai multe detalii citeste aticolul: Cafeaua preparata la rece: un strop de rasfat in fiecare dimineata). Daca incerc sa imi prepar si ceaiul verde in acelasi mod?

In ultimele zile am experimentat, am testat si am ajuns la o reteta care nu doar ca imi ofera toate beneficiile consumului de ceai, dar e si o bautura placuta, aromata si racoritoare.

ceai verde preparat la rece

Pentru reteta de baza e nevoie de:

Cu o seara inainte pun ceaiul la infuzat in frigider. A doua zi, scutur sticla si apoi strecor intr-un pahar mare cam 100 ml de concentrat de ceai. Adaug apa rece peste, completez apa din sticla si o pun din nou in frigider. Repet operatiunea de 3 ori.

A patra oara torn jumatate din sticla in pahar si nu mai adaug apa in ea. La a cincea portie golesc complet sticla. In acest fel reusesc sa beau 5 pahare mari de ceai verde pe zi, fara sa fiu deranjata de gustul amar provocat de tanin si fara sa stau in bucatarie toata ziua sa prepar infuzii.

Cateva consideratii daca vrei sa te joci cu aceasta idee:

  • bea un ceai de calitate chiar daca e mai scump
  • varianta organica te fereste de pesticidele chimice
  • gaseste-ti propria reteta; eu am optat pentru aceasta pentru ca mi-a placut sticla si pentru ca nu vreau sa ocup mult spatiu in frigider
  • poti pune gheata in pahar; eu nu o fac pentru ca desi imi plac bauturile reci, nu imi plac cele foarte reci
  • eu am adaugat la ceaiul verde flori uscate de iasomie. Tu poti adauga petale de trandafiri, frunze de menta, condimente, etc. Data viitoare voi pune seara si felii de ghimbir in sticla.
  • daca iti plac bauturile carbogazoase, toarna apa minerala peste concentratul de ceai
  • poti folosi un indulcitor si felii de lamaie pentru o alternativa sanatoasa la ceaiurile ambalate din comert. O sticla de 500 ml de ceai Lipton Ice Tea Lemon contine 35 de grame de zahar.
  • nu tine ceaiul mai mult de o zi in frigider. Polifenolii de degradeaza o data cu trecerea timpului.

Bucura-te de toate beneficiile consumului de ceai verde preparandu-ti o bautura aromata, racoritoare, placuta, pe care o poti personaliza dupa gustul tau. Pofta buna!

Citeste mai mult:

S-ar putea sa iti placa si: